Recensie kookboek Easy Peasy

Eitje! Gezond koken voor en eten met kleintjes hoeft niet moeilijk te zijn. Dat vinden althans de auteurs van Easy Peasy, Vera en Claire, die samen het duo Bluebelle vormen.

Easy-Peasy

Indeling

In dit vrolijke boek nemen ze ons mee in de wereld van gezond koken voor kinderen. Niet alleen geven ze meer dan 80 recepten, maar ook krijgen we uitgebreide informatie over voeding. De informatieve hoofdstukken lezen lekker weg en de toon is luchtig.  Het hoofdstuk met de 7 food rules biedt houvast voor verstandige keuzes qua voeding en omgaan met eten. Bijvoorbeeld regel 2: niet vullen, maar voeden en regel 6: maak van eten een rustig ritueel: aan tafel!

Vervolgens zijn er nog hoofdstukken over eten en opvoedstijlen, productgroepen en hoe je handig je voorraadkast vult.
Deel twee bestaat uit recepten voor moeder en kind, baby’s van 6 tot 9 maanden, dreumesen en peuters. Elk hoofdstuk wordt ingeleid met achtergrondinformatie. Er zijn stukken waar ik vraagtekens bij heb, zoals een strak tijdschema hanteren bij flesvoeding (terwijl ik denk dat op verzoek altijd de beste keuze is) en het toevoegen van exotische kruiden pas vanaf twee jaar.
Maar net zoveel als er stukken zijn waar ik het niet mee eens ben, zijn er ook passages die ik toejuich, zoals een rustige opbouw met bijvoeding, te starten met vooral groenten, en natuurlijk de tip om naast pureehapjes ook het eten in hele vorm neer te leggen (bv. een gekookt bloemkoolroosje).

pagina2-easypeasy

De recepten

De recepten zijn leuk, niet al te moeilijk, maar wel vooral geschikt voor mensen die al een beetje in de alternatieve eethoek bekend zijn. In de ingrediëntenlijsten kom je zaken tegen als speltpasta, Happy Delight- en avocado-olie, hennepzaad, quinoameel en speltbladerdeeg. Notoire supermarktgangers kunnen beter op zoek naar een ander boek. Ouders die een zoektocht naar spannende producten niet schuwen, kunnen uit dit boek wel veel inspiratie halen.

Denk bijvoorbeeld aan pompoengierst met geitenkaas (baby),  quinoa-kokos-pannenkoeken met avocado-spinazie-korianderspread (dreumes) en een broccoli-kaasburger (peuter).
Leuk is dat er ook hoofdstukken zijn met recepten voor drankjes, smeersels voor onder andere op brood, natuurlijk snoep, dipsels en strooiwaar.
De focus op het gezonde is voor mij iets te veel van het goede. Er staan soms ook wat tegenstrijdigheden in. Zo zeggen de auteurs dat kinderen vet nodig hebben, maar raden ze wel roomboterbladerdeeg af, omdat het te vet is.

Hoe ziet ie eruit?

De foto’s, zowel die van de recepten als van de kinderen, zijn prachtig, heerlijk om naar te kijken!
Maar zo druk als de voorkant is, is ook de binnenkant. Hoe vrolijk dan ook, het is wat mij betreft echt te druk. Er staat heel veel op een pagina en dan vaak ook nog in vijf verschillende lettertypes, groottes en helaas ook vrij veel passages in hoofdletters. Zelfs de recepttitels zijn in een heel druk lettertje en soms onleesbaar. Ik zie door de bomen het bos niet meer en dit stoort me tijdens het doorbladeren en opzoeken. Ook zijn de recepttitels vaak half in het Nederlands en half in het Engels en hebben prikkelende, maar soms ook wat ingewikkelde namen, wat niet makkelijk is als je even snel een recept wil zoeken.

pagina-easypeasy

Samenvattend gezegd…

…een aanwinst voor ouders die supergezond bezig willen zijn, graag op pad gaan voor bijzondere ingrediënten en er het geld voor over hebben (speltbladerdeeg, avocado-olie enz. zijn dure ingredienten). Maar doe maar niet als je koken met linzen al exotisch vindt of niet van drukke boeken houdt. Al staan er natuurlijk ook recepten in die je wel met ingrediënten uit de supermarkt kunt koken.

Easy Peasy | Claire van den Heuvel & Vera van Haren | Gottmer Uitgevers Groep – Becht lifestyle | 175 pagina’s | ISBN 9789023014034 | € 19,95