Peuters en oudere kinderen

IMG_0204

Peuters hebben een eigen willetje, heerlijk! Op deze leeftijd kunnen ze prima duidelijk maken dat ze iets graag wel of niet eten. Dat kan voor ouders van peuters die heel veel niet willen eten frustrerend zijn en dit is de leeftijd waarop veel ouders trucjes gaan gebruiken. Denk aan toetjes in het vooruitzicht stellen en groenteverstoppertje spelen.
Zeker op de peuterleeftijd hoeft iets wat de ene dag voorkomt, niet de andere dag ook te gebeuren. Zo heeft onze peuter toen hij twee was ooit met droge ogen beweert geen tomaten te lusten, terwijl hij ze een uur eerder nog van de snijplank jatte.
Laat zulke dingen gewoon voor wat ze zijn; ze hoeven niet consequent te zijn in hun smaak.

Kijk het eerst even een tijdje aan, als ze wat moeilijker eten. Benoem ook gerust wat je ziet, zonder erover te oordelen. Dat is niet altijd makkelijk, maar ga er in eerste instantie vanuit dat je kind wel weet wat hij doet. Ze kunnen zo een tijd minder of meer eten. Dat kan samenhangen met lichamelijke en geestelijke groei.

Wat kun je doen als je kind langere tijd bepaalde soorten eten niet wil eten? Probeer in eerste instantie af te wisselen. Er zijn zoveel soorten koolhydraatbronnen, eiwitbronnen, groenten en fruit. Je kunt in een maaltijd natuurlijk ook bijvoorbeeld meerdere soorten groenten aanbieden.
Ik ben van mening dat druk uitoefenen (verbaal of met belonen, straffen), ook met oudere kinderen, alleen maar averechts werkt. Het haalt nogal de focus van het eten af en kinderen raken gefrustreerd.

2012-09-01 16.29.40_resized
Probeer wel het volgende:

– bied op andere momenten ook eten aan waar ze wat aan hebben: tussendoor geen liga, maar bijvoorbeeld een avocadoshake of een stuk komkommer, een handje noten, enzovoorts. Zo haal je vooral voor jezelf de druk van het ‘moeten’ bij het avondeten af. Je weet dan dat er op andere momenten al gezonde dingen naar binnen zijn gegaan.

– laat ze meehelpen. Duik samen de koelkast in en laat ze zoveel als mogelijk helpen. Ook snoepen van de plank of even een sausje voorproeven hoort hierbij.

– geef ze soms wat keuzevrijheid. Vraag ze te kiezen wat jullie gaan eten en geef dan twee opties.

– geef ze een eigen project: deeg kneden, een knoflooksausje maken (laat ze mayo, yoghurt e.d. in een bakje scheppen, draaien met de pepermolen en roeren met een minigarde)

Zie ook mijn 7 tips over eetopvoeding voor baby’s, dreumesen en peuters.

 

2 reacties

  1. Ik was eigenlijk mijn Twitterlijst aan het opschonen, checkte je site (kennelijk niet eerder gedaan) en klikte even door. Leuk! Ik ben vanaf de babytijd van mijn kinderen ook met de Rapley-methode bezig gewest en heb ze altijd veel laten proeven. Nu lukt dat niet meer altijd, maar met een spelletje soms nog wel (zie link). Toch heb ik hele goede eters en daar ben ik heel blij om. Avocado, haring, bleekselderij, olijven, zelfs radijs vonden ze lange tijd lekker. (Wel oppassen, want beetje eng als ze nog klein zijn).
    Onder de blog waar ik hier bij mijn reactie naar verwijs staan nog meer gerelateerde blogs. Oa een filmpje van de allereerste groente die mijn zoontje at: bimi. Ken je dat?

  2. Hallo, ik ben onlangs een blog begonnen met een beetje hetzelfde idee als de jouwe op dit adres: http://www.severienskwizien.com. Tot nu toe had ik nog geen enkele gevonden die zo aansloot bij wat ik wilde doen. Ik vind er eindeloos veel over over gezond eten maar helemaal niet zoveel over gezond eten voor kinderen en de aanpak ervoor. Dit ziet er echt prachtig uit, echt leuk! Hier kom ik zeker terug!

Laat een reactie achter

Het emailadres wordt niet zichtbaar op de site. Verplichte velden *

*

Scroll naar boven